Gordana Opalic

Књиге, књиге, браћо моја

Читам ових дана да је отворен Међународни сајам књига у Новом Саду и морам признати да се у мени подигла бура различитих осећања. Вероватно претпостављате да ми недостаје та манифестација, које није било последњих година због пандемије. Јесте, у праву сте, али ми се вратило и сећање на Сајам књига 2018. године јер је то био последњи Сајам књига на којем сам била. И вратила се иста горчина коју сам тада осетила, а која ме и даље држи. Разумећете ме, сигурна сам. Овако је било....

Још један Сајам књига у Београду је завршен. Хвала богу што је тако! Мислила сам да никада у своме животу нећу изговорити ово што управо рекох...Али, ето...Што Његош рече: ''Пошљедње време је дошло''. И јесте. Оно што је некада био бастион лепе речи, културе, знања и националне части, сада се претворило у нешто што ни на најдубљем дну не опстаје.  Али да кренем од почетка.

Кренух на сајам одушевљена. Списак књига које желим, жуља ме у џепу. Као да оживљава док се приближавам улазу. Будући да сам се пријавила за предавање у вези са дигитализацијом наставе, пред халом 3 дочекује ме насмејана девојка, студенткиња књижевности, да ме спроведе до штанда једне издавачке куће, чије уџбенике у настави користим. Љубазно ме обавештава да су гужве велике и да се наоружам стрпљењем. ''Радим у просвети'', рекох јој, ''стрпљење ми је друго име, јер да није тако, одавно бих била у лудници...'' Девојка ме гледа испод ока и осмехује се са извесним жаљењем, које ћу тек касније разумети.

Улазимо у халу и ту се дешава прво моје разочарање. Полазим поред импровизоване бине на којој стоји троје деце, пред којом вришти и скаче небројено младих људи. На видео-биму изнад бине пише – Пинкове звездице!!!!! Еј, Пинкове звездице!! На сајму образовања!!!! Погледам, шокирана, у девојку која скрушено слеже раменима. Као да ми говори да то није ништа и да се наоружам оним стрпљењем за које малопре рекох да га имам на претек....

Пута до штанда издавачке куће се не сећам. Прошао ми је као у магновењу. Нисам могла а да не помислим на време у којем сам, утопијски, веровала да је Сајам књига свето место љубитеља лепе књижевности, критичке мисли и револуционарног духа и нисам могла а да се не осетим изданом, пораженом и превареном. Јер, људи, говоримо о Сајму књига!!!!

Након завршеног предавања, кренух да списак књига у џепу намирим. Улазим у реку људи која тече од хале до хале, и тако ношена бујицом, затичем се испред Вулкановог штанда. Жене вичу, свађају се око тога која је прва стигла и која ће кући однети више љубавних романа који су на акцији 3 књиге за 499 динара. Не желите да знате наслове. И не, немам баш ништа против љубавних романа! Да се одмах разумемо. Романтика ми није страна, али...

Не задржавам се и заједно са реком допливавам до Лагуне. Такву гужву не памтим! Једноставно не можете прићи. Мој списак у џепу полако почиње да се растаче. Нисам знала да се у Србији толико цене књиге. Заиста! Хиљаде људи посети Сајам књига за једну недељу, а током годину дана у књижарама не можете пронаћи петоро људи. Ту нешто није у реду, зар не?  

Да ли се конзумацијски начин живота прелио и у културу? Биће распродаја, па да одем да купим који метар књига?

А онда се питамо шта нам се догодило, нама који смо јели виљушком док су Енглези јели прстима? Па догодило нам се да у XXI веку имамо потпуно неписмене људе, оне који наместо потписа стављају крстић или отисак прста. Догодило нам се да је свет кренуо у будућност и чврсто је пригрлио, а ми остали у блиставој прошлости и никако да схватимо куда треба да кренемо. И што је још горе, тога нисмо ни свесни. Нама су увек други криви за оно што нам се догађа.

Е, а врхунац мог разочарања догодио се кад су нас почели разгртати неки прилично крупни момци не би ли направили пут извесној младој дами и њеном кучету. Ма да! Сигурна сам да сви већ знамо ту причу. Говорим о школском дану на Сајму књига у Београду и доласку звезде тог дана – неке, како се то данас модерно каже, инфлуенсерке, чије име стварно нисам запамтила, јер не желим да га запамтим.

 Е, мој Доситеју.... како оно рече: ''Књиге, књиге, браћо моја, а не звона и прапорце''.

Да ли је потребан било какав коментар? Мислим да не. Превише је и ово. Мислим да је то заиста била кап која је прелила моју чашу.  Разочарана и револтирана што су ми отели мој сајам, моје место за уживање и окрепљивање душе од тривајалности свакодневнице коју нисам бирала, коју су ми наметнули, демонстративно сам напустила Сајам књига 2018. године, као једно од већих разочарања са којима сам се у животу суочила. Отишла сам не купивши ниједну књигу. Ни једну једину! Први пут у животу! Како каже наш народ, за све постоји први пут. Доживех га и ја.

Пратила сам дешавања на сајму путем медија до његовог завршетка. Злоупотреба деце у политичке сврхе, парадирање којекаквих назови политичара, за које сам сигурна да у животу нису прочитали ни један једини стих, рецимо, Ане Ахматове, Марине Цветајеве, Вилијама Батлера Јејтса или чули за Фокнера, Вирџинију Вулф или Момчила  Настасијевића – све то ме доводи до закључка да, уколико се нешто озбиљно не промени у поимању културних манифестација, организацији и припреми Сајма књига, ја га посећивати више нећу.

То ће бити моја лична побуна против неукуса, некултуре и незнања. Не желим да будем део манипулисане светине која заборавља суштину такве манифестације – а то је промоција знања и вредности ка којима сви морамо да тежимо. Културу и знање не можеш купити ни на једном штанду било које издавачке куће.

Ето, мој списак жељених књига мораће да сачека неко боље време. Надам се да нећу морати да чекам као Естрагон и Владимир Годоа.

Каква су ваша искуства?

 Гордана Опалић                   

4 коментара:

  1. Razvijanje sopstvenih potencijala i sopstvene kreativnosti stvar je društvene, ali i lične odgovornosti pre svega. Bolje vreme je sada i ovde. 😊

    ОдговориИзбриши
  2. Тако је. Надам се само да ћемо схватити колико је важно улагати у себе на првом месту. Хвала ти!

    ОдговориИзбриши
  3. Moj porodični ritual poseta Sajmu..te 2018. ne odoh sa žaljenjem. Sad si mi srušila Sneška jer verujem tvom sudu i da će spisak dočekati prosvetljenje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Још увек се надам да ће мој списак добити своје задовољење. Искрено желим да верујем да ће нам вратити наш сајам!

      Избриши

Промоција романа Дневник једног умирања у Источном Новом Сарајеву

 Дневник једног умирања је промовисан у Источном Новом Сарајеву 04.04.2024. године. Том приликом дала сам и овај интервју за РТВИС.